Tilstandsrapporter

En tilstandsrapport og energimærkning af private boliger, sommerhuse, andelsbolig og ejerlejligheder er vigtige redskaber og dokumentation i forbindelse med bolighandler. En tilstandsrapport og energimærkning siger samlet set noget om boligens tilstand med hensyn til synlige skader og mulige skader, samt hvilken energimæssig tilstand, boligen befinder sig i.
tilstandsrapporter
Med en tilstandsrapport og energimærkning på plads, hvoraf sidstnævnte i øvrigt er lovpligtig, er du som sælger bedre dækket i forhold til skader, som først opdages, efter at bolighandlen er gennemført.

Tilstandsrapport (bygningsbesigtigelsen) udføres typisk 1 til 2 døgn efter den er bestilt hos os.

 

Film: Sådan sikrer du din hushandel

Som køber eller sælger af et hus, kan du sikre dig mod skjulte skader og økonomiske overraskelser ved at anvende Huseftersynsordningen.

Se filmen, der fortæller om de nye regler og hvilke fordele, der er for både køber og sælger.

 

Hvem udarbejder tilstandsrapport og energimærkning?

Tilstandsrapporter og energimærkning skal udarbejdes af henholdsvis en byggesagkyndig og en certificeret energikonsulent. Tilstandsrapporter bestilles af boligejeren, og det er mest almindeligt, at private bestiller et huseftersyn for ejerboliger som parcelhuse, villaer og sommerhuse, mens det er en noget dyrere affære at få udarbejdet en tilstandsrapport for ejerlejligheder, idet dette kræver, at der udarbejdes en rapport for hele boligejendommen.

Energimærkning er som nævnt lovpligtig for både nyopførte og eksisterende boligejendomme, og energimærkningen er gældende i fem år fra tidspunktet for udarbejdelsen.

 

Tilstandsrapport og energimærkning er sælgers ansvar

Det er sælgers ansvar at få udarbejdet henholdsvis tilstandsrapport og energimærkning forud for et boligsalg. Energimærkningen er som nævnt lovpligtig, mens tilstandsrapporten er frivillig for sælgeren – det er dog sådan, at købere normalt vil efterspørge tilstandsrapport og energimærkning. Samtidig skal du som sælger være opmærksom på, at det påhviler dig at sørge for at vise køberen tilstandsrapporten, da du ellers ikke er friholdt for ansvar selv efter en gennemført hushandel.

 

Hvad er en tilstandsrapport?

En tilstandsrapport bliver lavet, så ejeren og køberen kan få sig et overblik over, hvor god stand huset er i.
Med tilstandsrapporten bliver sælgeren fritaget ansvaret for eventuelle ikke-synlige fejl og mangler. En køber kan tegne en ejerskifteforsikring på baggrund af tilstandsrapporten og dermed dække udgifterne ved eventuelle skjulte fejl og mangler. Det er ejerens ansvar at bestille en tilstandsrapport.
Skulle tilstandsrapporten finde nogle fejl, er det ejeren, der skal betale for at få dem udbedret.

 

Gyldighed og priser på rapporter

En tilstandsrapport er gyldig i seks måneder, hvorimod en elinstallationsrapport er gyldig i et år.
Prismæssigt ligger en tilstandsrapport på 4.000 til 6.000 kroner, og en elinstallationsrapport koster fra 1.000 til 3.000 kroner.

Beløbet afhænger af husets alder, bygningsarealet og hvor stor en konkurrence, der findes mellem de virksomheder, som udfører eftersynene. Dette betyder også, at det oftest er dyrere at bestille igennem et forsikringsselskab.
tilstandsrapporter
• Hurtig levering
• En aftale er en aftale
• Vi samler på tilfredse kunder

Købergennemgang:
F.eks. – Mundtlig gennemgang ifm. køb af bolig
Fra kr. 2200,- + kørsel